Opgelet! Ondernemers weten vaak niet waar ze voor tekenen

De 3 belangrijkste aandachtspunten voor een zakelijk contract.

Het is eigenlijk gek. Bij de onderhandeling over een prijs zijn we meestal heel scherp. Kan er niet nog wat vanaf? Hoe kunnen we nog korting krijgen? Is de prijs-/kwaliteitsverhouding wel oké? Terechte vragen. Maar zodra het erop aankomt dat we de details in moeten duiken of de addertjes onder het gras moeten zien te vinden, dan zijn we ineens een stuk minder scherp. Uit onderzoek van Multiscope in opdracht van The Clever People onder 404 functionarissen bij bedrijven tussen de 10 en 200 medewerkers over multifunctional printers, blijkt bijvoorbeeld dat circa 1/3 niet weet dat een serviceovereenkomst automatisch wordt verlengd en maar liefst 70% van de bedrijven vindt een jaarlijkse prijsverhoging belachelijk waarvan 50% niet eens weet dat de prijzen verhoogd mogen worden.

Algemene voorwaarden blindelings accepteren

Het is het bekende psychologische fenomeen van lastige zaken vermijden, het verblind zijn door de prijs, de blauwe ogen van de aanbieder of zelfs de reeds jaren bestaande en vertrouwde relatie en we denken dat het wel goed zit.

Natuurlijk, bij sommige vitale zaken, zoals bij je smartphone heb je niet zoveel keus en moet je voorwaarden wel accepteren om het apparaat normaal te kunnen gebruiken. Voor zaken op kantoor geldt dat niet. Wie contracten afsluit voor bijvoorbeeld printers, leaseauto’s, telefonie, clouddiensten enzovoort, heeft wel degelijk wat te winnen door de contracten goed te bestuderen om zo vervelende situaties en kosten achteraf te voorkomen.

Hier zijn 3 belangrijke aandachtspunten:

 

1. Indexatie

Het komt regelmatig voor dat leveranciers in hun voorwaarden opnemen dat ze de prijs jaarlijks mogen indexeren. Dat kan bij langer lopende contracten aardig in de papieren lopen. Let dus altijd goed op of en met welk percentage prijzen wordt geïndexeerd. Nu betaalt het MKB in Nederland ca. 6.000.000 euro per jaar te veel voor printercontracten alleen al. Indexeren doen de printerleveranciers allemaal terwijl hun kosten naar beneden gaan, Een rare situatie, toch?

2. Stilzwijgende verlenging

Je denkt dat je een contract hebt voor drie jaar, maar dan blijkt dat je een halfjaar of zelfs​ wel een heel jaar voor het einde van de looptijd had moeten aangeven dat je het contract wilde stopzetten omdat het anders voor dezelfde periode automatisch zou worden verlengd… Dat komt vaker voor dan je denkt, dus opgepast!

3. Verborgen kosten

Je dacht dat allemaal inclusief service en onderhoud was, toch? Nou, meestal niet of in beperkte mate. Het is dus aan te bevelen om dat altijd goed te controleren. Wat valt precies wel en wat valt niet onder de overeenkomst? Of wat dacht je van naheffingen bij meer belminuten, kilometers of kleurenprints dan waar je voor hebt getekend? Het vraagt soms meer kennis om de beschrijvingen goed te interpreteren, maar het loont de moeite!

 

Bij The Clever People hebben we alleen maar contracten ZONDER indexatie, ZONDER automatische verlenging en ZONDER verborgen kosten. Sterker nog, je kunt bij ons voor een bescheiden tarief (99 euro) je zakelijk contract met welke leverancier dan ook laten checken op deze punten. Wel zo slim. Kijk maar eens op https://www.thecleverpeople.nl/clever-legal/ en laat je contract controleren door een jurist. Je krijgt dan altijd snel antwoord waar je op moet letten om later geen vervelende situaties te krijgen die je onnodig geld of frustratie kosten.

Meer weten? Neem dan contact met ons op.

Vragen over een van onze oplossingen?

We gaan graag met je in gesprek om te zien welke oplossing het beste bij jouw organisatie past.

Flight Forum 840
5657 DV Eindhoven
Info@thecleverpeople.nl
Tel: 0850-201510

BTW: NL810871294B01
KVK: 11053432